تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۱
برخی افراد از نعمت بزرگ شنوایی بی‌بهره هستند و درکی از صداهای محیط پیرامون خود ندارند؛ اما با کاشت حلزون می‌توان سکوت این دنیا را شکست تا افراد ناشنوا از نعمت شنیدن برخوردار شوند.
کاشت حلزون دانشی که دنیای ساکت افراد ناشنوا را می‌شکند
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون» به نقل از زاهدنیوز، شنوایی نعمتی بزرگ که خداوند به انسان‌ها عطا کرده است تا با جریان‌داشتن صدا در محیط پیرامون نوای دلنشین جاری بودن زندگی را بهتر بتوانیم درک کنیم شنیدن صدا علاوه بر بهره‌ای که از زیبایی‌های طبیعت کسب می‌کنیم؛ مانند شنیدن نوای دلنواز پرندگان، صدای باران، شنیدن دلنشین پدر و مادر می‌توانند هشداردهنده و برحذر دارنده نیز باشد.

با صدای بلند دادوفریاد درک می‌کنیم که فردی در خطر است و نیاز به کمک دارد با صدای بوق ماشین‌ها خطر تصادف و برخورد را درک می‌کنیم شنیدن صدا از رخ‌دادن اتفاقات نامطلوب و نامیمون ما را برحذر می‌دارد.

با شنیدن صدا در اطرافمان است که اولین جرقه‌های ایجاد ارتباط شکل می‌گیرد با درک و دریافت اصوات مختلف ما به درک و آگاهی بهتری از دنیای پیرامون خود می‌رسیم.

گوش هر انسان از سه بخش بیرونی، داخلی و درونی تشکیل شده است یکی از حواس پنج‌گانه انسان است و برخلاف حس بینائی که عامل ارتباط انسان با محیط و اشیا است، مهم‌ترین حس در برقراری ارتباط با محیط انسانی و انسان‌هاست وجود حس شنوایی سالم زمینه‌ساز اکتساب گفتار است تنها در صورت برخورداری از یک حس شنوایی سالم می‌توان به گفتار کامل دست‌یافت و ارتباطی کامل با انسان‌ها را به دست آورد.

حس شنوایی برآورده‌کننده بسیاری از نیازهای ماست ما نه‌تنها کلمات را می‌شنویم؛ بلکه با شنیدن جزئی‌ترین تفاوت‌ها در اصوات، معنای دقیق صداهای گفتاری را نیز درک می‌کنیم. حس شنوایی برای لذت‌بردن (از صدای خوشایند چون موسیقی) و نیز برای یافتن صداها و اشیا برای ما مفید است.

به‌عنوان‌مثال وقتی وسیله نقلیه‌ای به ما نزدیک می‌شود قبل از آنکه آن را ببینیم، صدایش را می‌شنویم و جهت نزدیک‌شدن آن را به خود تشخیص می‌دهیم.

افرادی که دچار ناشنوایی یا کم‌شنوایی شدید هستند با عمل کاشت حلزون می‌توانند درک بهتری از صداهای اطراف داشته باشند با کاشت حلزون به‌وسیله انتقال سیگنال‌ها به سیستم عصبی موجب بهبود شنوایی می‌شود؛ زیرا سیگنال‌ها را به طور مستقیم به عصب شنوایی منتقل می‌کند.

حمایت خانواده از فرد ناشنوا بسیار کمک‌کننده است
زهرا ملاشاهی مادری که فرزندی با مشکل ناشنوایی دارد در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: تولد فرزندی که از نعمت شنوایی برخوردار نیست در خانواده تنش‌های بسیاری را به دنبال دارد این مسئله که هر بار با کودک دلبند خود می‌خواهی ارتباط برقرار کنی؛ اما او صدای تو را نمی‌شنود بسیار موضوعی دردناک برای والدین است.

وی افزود: درست است که این شرایط در ابتدا بسیار سخت است؛ ولی حمایت خانواده و حضور آنان در کنار فرزند بسیار کمک‌کننده است هیچگاه نباید از لطف خداوند و پیشرفت دانش ناامید بود ناشنوایی فرزندم در ابتدا شرایط بسیاری سختی بود که به لطف خداوند با کاشت حلزون توانستیم از پس این مشکل فائق آمده و نتوانستم با کودکم ارتباط بهتری را برقرار کنم.

بازگشت شنوایی ۱۰۶ کودک با کاشت حلزون شنوایی در زاهدان
علیرضا مالکی، رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی الزهرا (س) زاهدان بیان کرد: از سال ۱۳۹۸ با راه‌اندازی بخش کاشت حلزون در این بیمارستان، تاکنون ۱۰۶ کودک ناشنوا، با کاشت حلزون شنوایی خود را به دست آورده‌اند.

وی ادامه داد: مناسب‌ترین سن برای شروع فرایند کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا قبل از ۳ تا ۵ سالگی است، متأسفانه به علت عدم مراجعه، تعداد زیادی از بیماران از سن مناسب کاشت حلزون خارج شده‌اند.

رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی الزهرا (س) زاهدان تصریح کرد: از والدین عزیز بیماران ناشنوا در کلّ استان می‌خواهم تا در زمان لازم و قبل از اینکه خیلی دیر شود برای شروع فرایند درمان به مرکز کاشت حلزون واقع در بیمارستان فوق‌تخصصی الزهرا (س) زاهدان مراجعه کنند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۶ کودک ناشنوای دیگر نیز شناسایی شده‌اند و در نوبت کاشت حلزون در بیمارستان تخصصی الزهرا (س) زاهدان قرار دارند.

مالکی در پایان تشریح کرد: با حضور نیروهای متخصص و کادر درمانی خبره و تجهیزات به‌روز، در مرکز فوق‌تخصصی کاشت حلزون زاهدان خدمات کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا به‌صورت رایگان انجام می‌شود و بیمار نیازی به انجام مسافرت درمانی و صرف هزینه‌های زیاد ندارد.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcdjj0fnyt09o6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما