تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۵
ایجاد مکانی ایمن و بهداشتی در کارگاه‌ها باعث پیشرفت صنعتی می‌شود و در این جهت ۴۰۰ مسئول ایمنی در کارگاه‌های تولیدی، خدماتی و عمرانی سیستان و بلوچستان بر اجرای دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشت‌کار نظارت انجام می‌دهند.
افزایش سطح آگاهی کارفرمایان با آموزش ایمنی و بهداشت در کار
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، کار یکی از مهم‌ترین موضوعات است که همواره انسان‌ها در طول زندگی خود با آن سروکار دارند و از طریق کار، بقای خود، خانواده و حتی جامعه را حفظ می‌کند؛ کار تنها باعث کسب درآمد نیست و می‌تواند باعث حفظ نشاط در روحیه افراد باشد و برخی از افراد در جامعه تاوان درآمد ناکافی، نارضایتی شغلی و سختی کار را به جان می‌خرند، اما تمام تلاش خود را برای حفظ کار و حرفهٔ خود انجام می‌دهند.
 
 با آگاهی از این میل فطری که در انسان وجود دارد بسیاری از کشورها امکانات به‌روزی را برای قشر کارگر و کارمند فراهم کرده‌اند و از نیروی کارآمد خود در مشاغل و کسب‌وکارها به بهترین شکل استفاده می‌کنند، تا سودی دوطرفه از چنین اقدامی نصیب خود کنند، چرا که می‌دانند نیروی کار، بخش مهم سرمایه ملی به‌حساب می‌آید و اگر به هر دلیلی در محیط کار، ایمنی و سلامتی کارکنان دستخوش آسیب شود، صدمات این کار جبران‌ناپذیر خواهد بود به همین دلیل است که حفظ سلامتی و ایمنی محیط کار برای بسیاری از صاحبان کار، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
 اصول ایمنی در کار به‌عنوان حفاظت انسان و کارایی او از صدمات و پیشگیری از صدمه دیدن انسان تعریف می‌شود؛ هدف از اجرای مقررات ایمنی و دستورالعمل‌های مربوط به آن، به‌وجودآمدن محیط سالم است به‌نحوی‌که کارگران بدون دغدغه خاطر و بدون ترس از خطرات صنعت بکار خود ادامه دهند و نسبت به آینده‌نگرانی نداشته باشند؛ در جامعه‌ای که ایمنی در کار وجود نداشته باشد پیشرفت صنعتی دچار اختلال می‌شود.
 
از مهم‌ترین موضوعات کلی در خصوص ایمنی محیط کار که می‌توان به آن اشاره کرد، عبارت‌اند از: آموزش ایمنی کارفرمایان و کارکنان، ایمنی امور پیمانکاری، پیشگیری و مبارزه با آتش‌سوزی در تمامی کارگاه‌ها، حفاظت از تأسیسات و وسایل الکتریکی در کارگاه‌ها، ایمنی تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، ایمنی تعمیرگاه‌های وسایط نقلیه، حفاظت در ریخته‌گری، آهنگری و جوشکاری، حفاظت در وسایل حمل‌ونقل و جابه‌جاکردن مواد و اشیا در کارگاه‌ها است.
 
غفلت در ایمنی و بهداشت‌کار باعث صدمات و ضایعات جبران‌ناپذیری می‌شود

 خلیل احمد سلامی، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان بیان کرد: ایمنی و بهداشت‌کار از بهترین مسائلی است که هر فرد در هر سطحی در محیط کار و زندگی باید به آن توجه کند، زیرا غفلت از آن باعث صدمات و ضایعات جبران‌ناپذیری می‌شود.
 
 وی با بیان اینکه آموزش نکته کلیدی پیشگیری از حوادث کار است، افزود: طبق قانون کار، کارگاه‌ها پیش از راه‌اندازی باید چارچوب ایمنی را داشته و آموزش‌های لازم را به نیروهای خود داده باشند.
 
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تصریح کرد: طی سال گذشته با مجموع اقدامات نظارتی بازرسان کار و ارائه آموزش‌های کاربردی به جامعه هدف، میزان حوادث ناشی از کار در استان نسبت به سال قبل‌تر، ۱۰ درصد کاهش یافت.
 
 سلامی از فعالیت ۳۹۶ کارگروه حفاظت فنی و بهداشت‌کار در استان هم خبر داد و گفت: از وظایف کارگروه حفاظت فنی و بهداشت‌کار می‌توان به طرح مسائل و مشکلات حفاظتی و بهداشتی در جلسات کارگروه و ارائه پیشنهادها لازم به کارفرما برای رفع نواقص و سالم‌سازی محیط کار و همکاری با کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و بازرسان کار برای اجرای مقررات حفاظتی و بهداشت‌کار اشاره کرد.
 
 وی ادامه داد: جلب مشارکت کارگران در برنامه‌های ایمنی و آموزش‌های لازم در این زمینه نیز منجر به پیشگیری از حوادث ناشی از کار و رشد بهره‌وری در تولید می‌شود.
 
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان افزود: در سیستان و بلوچستان ۶۰ هزار و ۱۲۴ بنگاه اقتصادی مشمول قانون کار وجود دارد که ۵۹ هزار بنگاه، زیر ۱۰ نفر کارکن دارند.
 
توانمندسازی کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر را در دستور کار است

وی با بیان اینکه در این کارگاه‌ها الزام قانونی برای استقرار مسئول ایمنی و کارشناس بهداشت محیط حرفه‌ای وجود ندارد، خاطرنشان کرد: براین‌اساس وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با برگزاری همایش‌ها و دوره‌های آموزشی کاربردی، توانمندسازی کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر را در دستور کار قرار داده است.
 
 سلامی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، ۲۸۰ هزار نفرساعت آموزش ایمنی در واحدهای ذیل قانون کار در استان برگزار شد که این آموزش‌ها در کنار اجرای گشت‌های مشترک و مستمر بازرسی از کارگاه‌ها؛ کاهش ۵۲ درصدی حوادث ناشی از کار در ده ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را در پی داشته است.
 
 وی ادامه داد: طبق ماده ۹۵ قانون کار مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت‌کار برعهده کارفرماست و موظف است به کارگران خودآموزش ایمنی و ابزار و تجهیزات کاری لازم را به‌منظور حفظ سلامت و ایمنی نیروی کار ارائه کند.
 
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص عملکرد بازرسی کار در دوازده‌ماهه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیان کرد: تعداد بازرسی از کارگاه‌ها «اداری و موردی» در ۱۲ماهه ۱۴۰۱ به ۱۱ هزار و ۴۲۴ بار و در سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۸۴ مورد بوده، همچنین تعداد بازرسی از کارگاه‌های پر خطر در سال ۱۴۰۱، ۲ هزار و ۶۱۲ بازرسی و در سال گذشته ۳ هزار و ۴۵۸ مورد بوده که باعث رشد ۳۲/۳۹ درصدی شده است.
 
وی در خصوص تعداد صدور ابلاغیه رفع نقض در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱، تعداد ۲ هزار و ۶۱۲ ابلاغیه رفع نقض صادر شده و در سال گذشته ۳ هزار و ۴۵۸ مورد ابلاغیه صادر شده که ۱/۳۷ درصد افزایش صدور ابلاغیه را شاهد هستیم.
 
 سلامی همچنین در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی مرتبط با ایمنی کار و بهداشت‌کار ویژه کارگران، کارفرمایان که بر حسب ساعت و نفر در سال اخیر انجام می‌شود، بیان کرد: در ۱۲ماهه سال ۱۴۰۱، تعداد ۳۱۳ هزار و ۹۳۵ دوره و در سال گذشته ۳۵۵ هزار و ۲۴۶ دوره در سال انجام شده که باعث افزایش ۳/۶۰ درصد دوره‌های آموزشی شد.
 
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه تعداد کارگروه‌های حفاظت فنی کار و بهداشت در سال گذشته ۳۷/۹۸ درصد افزایش داشته، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱، تعداد کارگروه‌های حفاظت فنی کار و بهداشت ۲۸۷ کمیته بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۳۹۶ مورد افزایش‌یافته است.
 
 انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdccm4qso2bqe08.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما